perjantai 26. elokuuta 2011

Kreikka, Kreeta, Agii Apostoli, 2011 osa 5

26.8.2011

Tänään on viimeinen kokonainen lomapäivä. Rantaanhan sitä taas suunnattiin ja jo ennen yhtätoista siellä oltiinkin. "Omat" paikat olivat vielä vapaana, joten tavarat pudotettiin siihen ja painuttiin aamu-uinnille tavallista aallokkoisempaan mereen. Pikkukala näykkäsi taas Papan jalkoja. Siitähän se lähti rantapäivä taas käyntiin. Mama tässä tutusti naputtelee läppäriä ja parempijalkainen Papa lähti tutkimaan ja kuvaamaan noin kilometrin päässä mäellä näkyvää kirkkoa.

mama

Minä lähdin siis seikkailemaan uinnin jälkeen kohti kaksitornista kylän kirkkoa, tai niin luulin vielä lähtiessäni.

Päätin mennä rantaa pitkin, koska torneihin säilyi silloin näköyhteys. Rannan päässä olikin yllättäen se sama bensiiniasema, jossa tankkasimme automme tiistaina. Kirkontorneja ei näkynyt, joten valitsin suunnaksi meidän hotellimme ja käännyin ensimmäisestä risteyksestä tosi jyrkkään ylämäkeen, jolla kuvittelin kirkon olevan. Mäellä oli sekä hotelleja että paikallista asutusta ja pienen harhailun jälkeen tulin niityn laitaan, josta kirkko näkyi aika kaukana ja oivalsin, että olen väärällä mäellä. Oikotietä kirkolle ei näyttänyt olevan. Samalla ymmärsin sen, etten enää ole Agii Apostolissa vaan Nea Kidoniassa. Kävelin takaisin huoltoasemalle ja katsastin sen jälkeen mukavan näköisen keramiikkapajan.

Ostoksille en päässyt, koska olin varannut taskun pohjalle rahaa vain juomaa varten eli pari euroa.
Kävelin Nea Kidonian pääkatua ylös ja käännyin vasemmalle, Agii Apostolin suuntaan, koska alkuperäisessä suunnassa ei näkynyt kirkon tapaistakaan. Olin jo kääntyä takaisin, kun tulin risteykseen, jossa luki "Agios Fanorios". Se vaikutti kirkon nimelle, joten jatkoin taas uutta mäkeä ylös.

Ajattelin käydä huipulla ja kääntyä pois, jos kohdetta ei löydy, mutta lopulta kirkko putkahti esiin kahden talon välistä.

Kirkon pihalla oli kovasti touhua. Penkkejä ja tuoleja aseteltiin paikalleen jotain alkavaa tilaisuutta varten. Minua tervehdittiin iloisesti: "Jassas". Kuvasin kirkkoa ja piha-aluetta joka puolelta, mutta en viitsinyt mennä kuin ovensuuhun, koska olin pukeutunut vain hihattomaan T-paitaan ja shortseihin ja jokin messu oli menossa.

Kuvasin vielä lisärakennusta, kun väki poistui kirkosta ja pari naista alkoi tarjoilla toisille jotain syötävää foliosta. Luulin, että talkooväki ravitsee toisiaan, mutta minullekin tarjottiin! Yhteisen kielen löydyttyä minulle sanottiin, että: "Ota piirasta! Isompi pala!" :)

Piiras oli kuulemma papin juuri siunaamaa ja toteuttaa ihmisten toivomukset. Se on kuulemma ortodoksikirkon "mustaa magiaa". Toivoin tietenkin terveyttä ja vaurautta, että näin mukavia matkoja olisi edessä vielä jatkossakin:)
Kävelin pikkuhiljaa takaisin rantaan. Matkalla ostin INKA:sta pullon appelisiinijuomaa. Mennessä kuvasin saman kaupan kohdalla mopoilijan ihan kunnon kuorman kanssa.

Täyteen lastattu mopo
Aikaa kävelyyn meni noin puolitoista tuntia, joten se siitä alkuperäisestä matka-arviosta. En minäkään kävele niin hitaasti, että kahteen kilometriin menisi puolitoista tuntia. Omassa rannassa piti heti päästä uimaan.

Papa

Tänään on taivaalla ensimmäistä kertaa pilviä. Auringon edessä ne tosin eivät ole käyneet kertaakaan, mutta nähty niitä siis on.

Sunset Beachin viereinen ranta Iguana Beach
 Illalla on aikomus lähteä vielä kerran Haniaan ihan vain syömään vaikka siihen jo mainittuun Zepos-ravintolaan. Yritämme taas bussin kyytiin. Saas nähdä, sanooko kolmas kerta toden...Alustava pakkaus tehdään jo ennen kaupunkiin lähtöä, niin saadaan vähän vinkkiä siitä, vieläkö tuliaisia mahtuisi laukkuihin lisää ja toisekseen voidaan arvioida laukkujen painoakin. Se kun helposti tuppaa nousemaan yli sallitun (muillakin kuin laukuilla, heh heh). Huomenna on sitten lähtö hotellilta klo 13.50 kohti lentokenttää. Aiomme kysyä respasta, josko saisimme pitää huoneen klo 13 asti normaalin klo 12 sijasta maksua vastaan. Ei tarvitsisi kärvistellä kuumissaan hotellin yleisissä tiloissa, vaan voisi loikoilla kaikessa rauhassa ilmastoidussa huoneessa vähän pidempään.

Jatkuu myöhemmin...

mama

Pienen välipalan ja suihkun jälkeen pakattiin suurin osa matkatavaroista. Loput jäävät sitten huomisaamuksi. Mentiin bussipysäkille ja sanoinkin mamalle, että nyt tärppää, koska pysäkillä oli myös paikallisia ja niin kävi! Bussikyydin hinta on 1,50€ / henkilö. Bussi kiesrsi maisemareittiä uimarannan kautta, mutta nähtiinpä sen puolen seudut vielä kerran ja samalla vähän uusiakin maisemia. Bussi ei mennytkään Hanian asemalle, vaan jätti porukat keskuspuiston kohdalle. Se oli jo tuttu paikka, koska sieltä on lähdetty muutama kerta taksilla hotellille.
Matka satamaan oli mukavasti alamäkeä. "Nahkakadun" kohdalla tehtiin koukkaus keramiikkapuotiin, josta lähti mukaan kissakynttilälyhty. Olipa yllätys:) Kaupan täti kysi, että mihin kissa lähtee. Sanoin, että Suomeen. Hän totesi kissalle, että sinä menet Suomeen ja minä jään Kreetalle. Hän oli itse tehnyt kyseisen kissan.

Koska muita ostoksia ei tarvinnut tehdä, lähdimme hiipimään kohti satamaa ja Zepos-ravintolaa. Matkalla sinne yritti yksi innokas ravintolan sisäänheittäjä viedä meidät väkisin toiseen ravintolaan, mutta pääsimme kuitenkin karkuun. Zepoksesta on tosi kaunis näköala koko satamaan ja merelle.

Illan pimetessä alkoi aallonmurtajan päässä oleva  majakkakin vilkutella punaista valoaan.

Tilasimme "Kreikkalaisen valikoiman kahdelle". Siinä oli mm. moussakaa, täytettyjä tomaatteja ja viininlehtikääryleitä sekä tsatsikia ym.ym. Oli oikein hyvä valinta, koska saimme maistella monia erilaisia kreikkalaisia herkkuja, joita kaikkia emme muuten olisi millään viikossa ehtineet.

Pikkuhiljaa lähdettiin kapeiden kauppa- ja ravintolakatujen kautta kohti taksiasemaa. Taksikuski ei tiennyt meidän hotelliamme, mutta Papa lupasi hänelle, että ilmoittaa kyllä hyvissä ajoin, kun ollaan tulossa kohdalle. Tosin jäimme kuitenkin jo ennen hotellia  kaupan kohdalle hakemaan vielä viimeisiä tarvikkeita. Hotellilla pakattiin lisää tavaraa matkalaukkuihin ja jätettiin lauantaille vain ne tavarat,  joita vielä tarvittaisiin. Nukkumaan ehdittiin taas joskus puolen yön aikoihin.